اطلاعات عمومی اتریش

اتریش (به انگلیسی: Austria، به آلمانی: Österreich) نام کشوری در اروپای مرکزی است و پایتخت آن وین (به انگلیسی: Vienna، به آلمانی: Wien) است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از جنوب با ایتالیا و اسلوانی، از شرق با اسلواکی و مجارستان و از غرب با سوئیس و لیختن‌شتاین، هم‌مرز است. نام کامل آن جمهوری اتریش است که به اختصار اتریش نامیده می‌شود. اتریش یک کشور محصور در خشکی است؛ به این معنی که هیچ‌گونه دسترسی به آبهای آزاد (اقیانوس یا دریا) ندارد. نسبت خشکی به آب در این کشور، 98.3% است.

اتریش بیش از 8.7 میلیون نفر جمعیت داشته و محدوده‌ای به مساحت 83.879 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. جمهوری اتریش، یک کشور کوهستانی به شمار می‌رود که بخشی از رشته کوه‌های آلپ در آن قرار دارد. تنها 32% از نواحی اتریش، ارتفاعی کمتر از 500 متر دارند و بلندترین نقطه‌ی آن، ارتفاعی‌ست به طول 3.798 متر. اکثر جمعیت اتریش، به زبان آلمانی و با گویش بایرنی سخن می‌گویند. آنها این نوع زبان را اتریشی آلمانی نامیدند، زیرا گویش آن با زبان آلمانی استاندارد، دارای تفاوت‌هایی است. دیگر زبان‌های رسمی اتریش، مجارستانی، بورگلند کورواتی و اسلوونیایی است. 

اطلاعات عمومی اتریش
پایتخت وین
زبان رسمی اتریشی آلمانی
وسعت (km2) 83,879 
جمعیت 8,783,198
تراکم جمعیت (km2/ نفر) 104
شاخص GDPاسمی ($) 387.299میلیارد – 29 مین کشور
سرانه GDPاسمی ($) 44,561  - 14 مین کشور
شاخص Gini 27.6(پائین) – 14 مین کشور
شاخص HDI 0.885(بسیار بالا) – 23 مین کشور
واحد پول یورو (€) - EUR
واحد زمانی UTC+01 در تابستان UTC+02
جهت رانندگی راست
پیش‌شماره اتریش +43
دامنه اینترنتی .at

تاریخچه اتریش

تاریخ و منشأ اتریش امروزی به سلسه‌ی هابسبورگ باز می‌گردد که در آن زمان، بخش بزرگی از این کشور در امپراطوری بزرگ رم قرار داشت. در زمان اصطلاحات پروتستانی،  تعداد زیادی از شاهزاده‌های آلمان شمالی که از امپراطوری رم ناراضی بودند، از پروتستانتیسم بعنوان پرچم طغیان استفاده می‌کردند. جنگ سی ساله، اثرگذاری‌های پادشاهی سوئد و پادشاهی فرانسه، قیام پادشاهی پروس و حملات ناپلئون، تماماً به تضعیف امپراطوری بزرگ رم در آلمان شمالی منجر شد.

اما همچنان آلمان جنوبی و مناطق غیرآلمانی امپراطوری رم را این امپراطوری و کاتولیسیزم تحت کنترل داشت. در قرن‌های 17 و 18 میلادی، اتریش خود را بعنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اروپا به اثبات رسانید و درجواب تاج‌گذاری ناپلئون بعنوان امپراطور فرانسه، امپراطوری اتریش بطور رسمی در سال 1804، شکل گرفت. پس از شکست ناپلئون، پادشاهی پروس بعنوان بزرگترین رقیب اتریش برای بدست آوردن حکومت آلمان بزرگ، به پا خاست.

اطلاعات بیشتر درمورد تاریخچه اتریش


جغرافیای اتریش

به علت وجود رشته‌ کوه‌های آلپ در اتریش، این کشور یک ناحیه کوهستانی به شمار می‌رود. از کل مساحت اتریش (حدود 84.000 کیلومتر مربع)، تنها یک چهارم از آن در ارتفاعات پائین قرار داشته و 32% از مساحت آن در ارتفاع زیر 500 متر است. اتریش شامل پنج ناحیه می‌شود که بزرگترین آن آلپ شرقی است که 62% از اتریش را شامل می‌شود. 

اطلاعات بیشتر درمورد جغرافیای اتریش

اتریش یک حکومت فدرالی‌ست که از 9 ایالت یا استان تشکیل شده و در آلمانی آنها را Länder(مفرد: Land) می‌خوانند. اما از آنجایی که Landبه معنای کشور نیز هست، اتریشی‌ها از کلمه Bundeslände(مفرد: Bundersland)، استفاده می‌کنند. این 9 ایالت شامل زیر می‌شوند: بورگن‌لاند، کرنتن یا کارینتیا، نیدراستارایش، زالتسبورگ، اشتایرمارک، تیرول، وین، فورارلبرگ و اوبراستارایش.

اطلاعات بیشتر درمورد ایالات اتریش

جغرافیای اتریش


آب و هوای اتریش

اغلب مناطق اتریش در نواحی آب و هوایی سرد و معتدل قرار دارند و بادهای مرطوب غربی دائماً درحال وزش است. از آنجایی که سه‌چهارم اتریش در رشته کوه‌های آلپ قرار دارد، آب و هوای آلپی در این کشور غالب است. آب و هوای شرق اتریش به آب و هوای قاره‌ای نزدیک‌تر بوده و دارای میزان بارش کمتری نسبت به نواحی آلپی است. با اینکه اتریش دارای زمستانی سرد (از 0 تا 10- درجه سانتی‌گراد) است، اما دمای هوا می‌تواند در تابستان بالا رفته و به 20 درجه سانتی‌گراد برسد. بالاترین دمای ثبت شده در اتریش، مربوط به آوگوست سال 2013 است که 40.5 درجه سانتی‌گراد بود.

اطلاعات بیشتر درمورد  آب و هوای اتریش


جمعیت شناسی اتریش

جمعیت اتریش در آوریل سال 2016، حدود 8.72 میلیون نفر تخمین زده شد. 2.6 میلیون نفر از جمعیت اتریش در شهر وین و حومه‌ی آن، زندگی می‌کنند که معادل یک چهارم جمعیت کل اتریش است. شهر وین که بزرگترین شهر اتریش است، بخاطر فرهنگ غنی و استاندارد بالای زندگی در آن شناخته می‌شود. پس از وین، شهر گراتس با جمعیت 265,778 نفر قرار دارد. طبق آمار رسمی Eurostat، حدود 1.27 میلیون نفر از جمعیت اتریش (15.2%) در سال 2010، اصالتاً اتریشی نبوده و در کشور دیگری متولد شدند. بیشتر از 60% این تعداد، متولد کشورهای خارج از اتحادیه اروپا بودند.

اطلاعات بیشتر درمورد جمعیت شناسی اتریش


سیاست اتریش

پارلمان اتریش واقع در وین، پایتخت و بزرگترین شهر اتریش است. کشور اتریش درپی تصویب قانون اساسی اتریش در سال 1920، به جمهوری دموکراسی نیابتی تبدیل شد. سیستم سیاسی اتریش، مانند سیستم سیاسی جمهوری دوم است که با نه ایالت در سال 1920 تصویب و در سال 1929 اصلاح گردید. رئیس جمهور، رئیس دولت است که مستقیماً توسط رأی مردم انتخاب شده و به مدت شش سال، عهده‌دار این سمت است. رئیس حکومت، صدراعظم است که او توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

اطلاعات بیشتر درمورد سیستم سیاسی اتریش

پیمان ارتشی در سال 1955، به اشغال این کشور در جنگ جهانی دوم پایان داد و اتریش بعنوان یک کشور مستقل و استقلال‌یافته شناخته شد. در 26 اکتبر 1995، مجمع فدرال اتریش، در قانون اساسی خود آورد: "کشور اتریش با اراده‌ خویش، بی‌طرفی کامل خود را اعلام می‌کند." بند دوم این قانون اینگونه است: "در دوران آتی،اتریش به هیچکدام از متحدان ارتشی خود نمی‌پیوندد و اجازه برپایی پایگاه نظامی هیچ‌یک از کشورهای خارجی را در محدوده‌ی کشوری خود، نمی‌دهد." از آن زمان، روابط خارجی اتریش برپایه بی‌طرفی شکل گرفت، اما بی‌طرفی اتریش، با بی‌طرفی سوئیس کمی تفاوت داشت.


زیرساخت‌های اتریش

در سال 1972، کشور اتریش بدنبال رای موافق عضوهای پارلمان اتریش، شروع به ساخت یک ایستگاه اتمی برای تولید الکتریسیته در تزوِنتندورف (Zwentendorf) برروی رود دانوب، نمود. اما در سال 1978 و در پی برگزاری یک رفراندوم، 50.5% به عدم تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای رأی دادند و با اینکه ایستگاه هسته‌ای ساخته شده بود، این برنامه متوقف شد. اتریش درحال حاضر بیشتر از نیمی از الکتریسیته خود را از طریق انرژی آبی تأمین می‌کند. همچنین با دیگر منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و نیروگاه‌های بیومس، استفاده اتریش از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق، به 62.89% رسیده است. دیگر منابع تولید برق در اتریش، نیروگاه‌های نفت و گاز است.

اطلاعات بیشتر درمورد حمل و نقل در اتریش


اقتصاد اتریش

اتریش از لحاظ سرانه تولید ناخالصی داخلی (GPD per capita)، دوازدهمین کشور ثروتمند جهان به شمار رفته، دارای یک اقتصاد بازار جهانی توسعه یافته و استاندارد بالای زندگی‌ست. تا دهه سال 1980، اغلب صنایع بزرگ اتریش، به صنایع دولتی تبدیل شدند، اما اخیراً خصوصی‌سازی صنایع و شرکت‌ها باعث کاهش دارایی‌های دولتی و قابل مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده. جنبش‌های کارگری در اتریش خصوصاً قوی است و تأثیر زیادی در سیاست‌های کارگری این کشور دارد. درکنار صنایع کاملاً توسعه یافته در اتریش، صنعت گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین عضو اقتصاد ملی این کشور به حساب می‌آید.

اطلاعات بیشتر درمورد اقتصاد اتریش


شهرهای مهم اتریش

اتریش از کشورهای کم‌جمعیت با تراکم جمعیتی نسبتاً پائین محسوب می‌شود و تنها 5 شهر آن بیش از صد هزار نفر جمعیت دارند. این شهرها شامل وین (1.8 میلیون نفر جمعیت)، گراتس (270.000 نفر جمعیت)، لینتس (194.000 نفر جمعیت) و زالتسبورگ (147.000 نفر جمعیت) و اینسبروک (125.000 نفر جمعیت) می‌شود. شهر وین چندین سال است که بطور پیاپی، عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی را از آن خود می‌کند. از دیگر شهرهای مهم اتریش می‌توان از کلاگن‌فورت، فیلاخ، وِلز، زانکت‌پولتن، دورنبیرن، وینانویشتات، اشتایر، فِلدکیرش، بِرگِنتز، لئوندینگ، کلوستانویبورگ، بادن، وولفس‌برگ، لئوبن و کرِمز نام برد.

اطلاعات بیشتر درمورد شهرهای مهم اتریش


جاذبه‌های گردشکری اتریش

کشور اتریش که یکی از محبوب‌ترین مقصد گردشگران در ایام تعطیلات به شمار می‌رود، هرساله تعداد زیادی توریست را جذب کرده و زمستان‌های آن در مناطق کوهستانی مانند تابستان‌ها، همیشه شلوغ است. گردشگران به همان اندازه‌ای که به سوی مناظر زیبا و خیره کننده از کوهستان آلپ کشیده می‌شوند، جذب شهرهای تاریخی و باستانی اتریش مانند وین، پایتخت تاریخی اتریش و زالتسبورگ، محل تولد وولفگانگ آمادئوس موتزارت می‌شوند. همچنین وجود 350 کیلومتر از رود دانوب در بخش شمالی اتریش، به خیره‌کنندگی و زیبایی این کشور افزوده است.

اطلاعات بیشتر درمورد جاذبه‌های گردشگری اتریش


زبان اتریش

زبان اتریشزبان رسمی اتریش، اتریشی – آلمانی است. طبق آمار سال 2001، حدود 88.6% از مردم (از جمله 2.5% از آلمان‌هایی که در اتریش اقامت داشتند) به این زبان صحبت می‌کردند. از دیگر زبان‌های خارجی می‌توان به ترکی (2.28%)، صربستانی (2.21%)، کرواتی (1.63%)، انگلیسی (0.73%) و ... اشاره کرد. زبان رسمی که در مکان‌های آموزشی، نشریات، سخنرانی‌ها و وبسایت‌ها به کار می‌رود، زبان اتریشی – آلمانی است. این زبان بسیار به زبان آلمانی نزدیک بوده و تنها در تلفظ و گرامر تفاوت‌هایی دارند.


تحصیلات در اتریش

جمهوری اتریش دارای سیستم مدرسه‌ای دولتی و آزاد است و ده سال تحصیل برای هر دانش‌آموزی اجباری است (بطور عادی تا سن 15 سالگی). این مدارس در زمینه‌های فنی‌حرفه‌ای و آماده‌سازی دانشجور برای ورود به دانشگاه آموزش‌های لازم را دانش‌آموزان خود می‌دهند. بطور کلی سیستم آموزشی اتریش به چهار قسمت تقسیم می‌شود: مهدکودک (Kindergarten)، دبستان (Volksschule)، دبیرستان و دانشگاه. تحصیلات تا ابتدای مقطع دبیرستان برای تمام دانش‌آموزان، یعنی از 6 تا ده سالگی، یکسان است. اما در مقطع دبیرستان دانش‌آموزان باید بین Hauptschule، Gymnasiumو Mittelschuleیک کدام را انتخاب کنند. آینده‌ی تحصیلی هرکدام از این سیستم‌ها، با دیگری متفاوت است و دانش‌آموز می‌تواند با توجه به استعداد، توانایی و علایق خود، آینده خود را تضمین کند.

اطلاعات بیشتر در مورد سیستم آموزشی اتریش

سیتسم دانشگاهی اتریش تا اخیراً برای تمام دانش‌آموزانی که آزمون Matura را پشت سر می‌گذاشتند، باز می‌بود. لایحه‌ای در سال 2006 باعث معرفی آزمون ورودی برای رشته‌هایی مانند پزشکی شد. برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌های اتریش باید هزینه‌ای از 400 تا 700 یورو در هر ترم پرداخت نمائید، اما می‌توانید از مزایای بورسیه تحصیلی دانشگاه‎‌های اتریش نیز بهره ببرید. تعداد 23 دانشگاه دولتی و 11 دانشگاه خصوصی به اضافه تعداد زیادی کالج فنی در اتریش وجود دارند. برای کشوری که تحصیلات تنها برای طبقه مرفه و برتر جامعه میسر بود، حالا فرصت‌های زیادی برای تمام افراد آن جامعه و افراد ساکن در سایر کشورهای برای تحصیل در اتریش وجود دارد. قدیمی‌ترین دانشگاه اتریش، دانشگاه وین است که در سال 1365 تأسیس شده بود.

اطلاعات بیشتر درمورد دانشگاه‌های اتریش


فرهنگ و هنر در اتریش

گذشته‌ی اتریش بعنوان یکی از قدرت‌های برتر اروپا و وجود محیط‌های فرهنگی بسیار، باعث بوجود آمدن شکل‌های وسیعی از هنر، مخصوصاً موسیقی در این کشور شد. اتریش محل زندگی آهنگسازان بزرگی نظیر ولفگانگ آمادئوس موتزارت، یوزف هایدن، میشایل هایدن، فرانتس لیست و غیره بوده است. همچنین این کشور مهد دانشمندان، فیزیک‌دانان و روانشناسان بسیاری از جمله ارنست ماخ، لودویگ بولتزمان، لودویگ ویتگنشتاین، زیگموند فروید، آلفرد آلدر و غیره به شمار می‌رود.

اطلاعات بیشتر درمورد فرهنگ و هنر اتریش

 Rezabo8
  سلام من کارشناسی پرستاری دارم چطور میتونم برای ادامه تحصیل اقامت اتریش رو بگیرم؟؟  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید