شهرهای مهم اتریش

اتریش، کشوری نه ایالتی است که هرکدام از ایالت‌های اتریش خود به چند ناحیه و شهر قانونی تقسیم می‌شوند. بطور کلی شهرهای اتریش که بیش از 10.000 نفر جمعیت دارند شامل 76 شهر و شهرک می‌شوند که هرکدام ویژگی و زیبایی خاص خود را دارند. شهرهای اتریش مملو از مناطق طبیعی چشم‌نواز، جاذبه‌های گردشگری بسیار و فرهنگ غنی می‌باشند. در برخی از شهرهای اتریش، ورزش اسکی هنگام زمستان، به جزئی از فرهنگ مردم تبدیل شده است.

به علت وجود رشته‌کوه‌های آلپ شرقی در کشور اتریش، اغلب شهرهای اتریش در نواحی اطراف این رشته‌کوه‌ها قرار گرفته‌اند. هرچند میان دره‌های این رشته‌کوه شاهد وجود روستاهای بزرگ و کوچک نیز خواهید بود.

اتریش یه کشور محصور در خشکی است؛ بنابراین هیچکدام از شهرهای اتریش دارای ساحل به سوی آب‌های آزاد نیست. اما شهرهایی که اطراف رودهای اتریش، مخصوصاً رود دانوب، می‌توانند از مزایای یک شهر ساحل برخوردار باشند. همچنین لازم به ذکر است که به علت دانشجو خیز بودن کشور اتریش، اغلب شهرهای بزرگ اتریش، شهرهای دانشجویی به شمار می‌روند.

شهرهای مهم اتریش

شهرهای اتریش شامل وین، گراتس، لینتس، زالتسبورگ، اینسبروک، کلاگن‌فورت، زانکت‌پولتن، برگنتس، آیزن‌شتات، دورنبیرن، فیلاخ، کرمز، اشتایر، ولز، وینار نویشتات، فلدکیرش، لئودینگ، لئوبن، کلوزترنویبورگ، بادن بای وین، وُلفسبرگ، ترائن، آمشتِتن، لوستِنائو، کاپفنبرگ، مودلینگ، هالاین، کوفشتاین، ترایزکیرشن، اشوِشات، برنائو آم این و غیره می‌شود. در زیر به مهم‌ترین شهرهای اتریش می‌پردازیم:

1. وین -Wien

شهر وین اتریش

شهر وین که پایتخت اتریش است، مهم‌ترین شهر اتریش نیز به شمار می‌رود. این شهر بیش از 1.800.000 نفر جمعیت دارد و با تراکم بیش از 4.300 نفر در هر کیلومتر مربع، پرجمعیت‌ترین و پرتراکم‌ترین شهر اتریش به شمار می‌رود. با اینکه وین داخل ایالت نیدراسترایش واقع شده، اما جزئی از آن نبوده و خود بطور کامل یک ایالت و همزمان یه شهر است. از سال 2009، شهر وین اتریش بصورت پیاپی از سوی مرکز رتبه‌بندی Mercer، عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی را از آن خود می‌کند. در مراکز رتبه‌بندی دیگر نیز اغلب در سه مقام اول قرار دارد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه شهر و ایالت وین مراجعه نمائید.

2. گراتسGraz -

شهر گراتس اتریش

گراتس یکی دیگر از شهرهای اتریش است که در ایالت اشتایرمارک واقع شده و مرکز این ایالت به شمار می‌رود. مانند وین، گراتس نیز یک شهر دانشجویی به شمار می‌رود. در گراتس چهار دانشگاه، دو کالج فنی و بیشتر از 50 هزار دانشجو وجود دارد. همچنین «شهر طراحی» (City of Design) در سال 2003 عنوان پایتخت فرهنگ اروپا را به خود اختصاص داد و در لیست میراث جهانی یونسکو، قرار گرفت.

جمعیت شناسی گراتس اتریش

طبق آمار سال 2017، شهر گراتس دارای 286.686 نفر جمعیت بود که دومین شهر پرجمعیت اتریش، پس از وین به شمار می‌رود. با احتساب حومه‌نشینان گراتس، جمعیت این شهر به 613.286 نفر می‌رسد. اکثر مهاجران ساکن شهر گراتس ، دانشجو هستند.

آب و هوای گراتس اتریش

شهر گراتس دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آب وهوای گراتس مراجعه نمائید.

تحصیل در اتریش گراتس

شهر گراتس اتریش یک شهر دانشجویی است، به این معنا که جمعیت بالایی از دانشجویان به علت وجود دانشگاه‌های بسیار و بااعتبار در این شهر زندگی می‌کنند. علاوه بر دانشگاه گراتس و دانشگاه صنعتی گراتس، این شهر دارای دو دانشگاه دیگر به نام دانشگاه پزشکی گراتس و دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس است. همچنین دو دانشگاه علمی‌کاربردی یا فاخ‌هوخ‌شوله به نام‌های یوئانویم (FH Joanneum) و کامپوس نول تسوای (Campus02) در شهر گراتس وجود دارند.

وبسایت شهر گراتس: www.graz.at

3. لینتسLinz - 

شهر لینتس اتریش

لینتس  سومین شهر بزرگ اتریش از لحاظ جمعیتی است که در ایالت اوبراسترایش واقع شده است. لینز، تلفظ نادرست نام این شهر است. این شهر رومی‌ها بنا نهادند و نام آن در ابتدا لنتیا بود. در سال 2009، شهر لینتس پایتخت فرهنگی اروپا به شمار می‌رفت. یکی از نکات جالبی که درمورد شهر لینتس وجود دارد آنست که آدولف هیتلر به دبیرستانی در این شهر، می‌رفت. در سال 2014، شهر لینتس در لیست شهرهای خلاقانه یونسکو (UNESCO Creative Cities) قرار گرفت.

جمعیت شناسی لینتس اتریش

شهر لینتس به 13 منطقه تقسیم شده و جمعیت این مناطق روی هم به 271.000 نفر می‌رسد. به علت مجاورت لینتس، ولز و اشتایر، این سه شهر تشکیل یک منطقه شهری داده‌اند که دومین منطقه شهری پرجمعیت در اتریش به شمار رفته و یک سوم جمعیت اوبراسترایش را دربر می‌گیرد.

آب و هوای لینتس اتریش

لینتس دارای آب و هوای اقیانوسی است که تاثیراتی از آب و هوای قاره‌ای نیز در آن دیده می‌شود. در نتیجه تابستان‌ها در لینتس گرم و زمستان‌ها بسیتر سرد است. دمای میانگین شهر لینتس اتریش در طول سال 13.9 درجه سانتی‌گراد و میزان بارش سالاله، 833 میلی‌لیتر در سال است. در ماه‌های دتسمبر، یانوار و فبروار و مرتس ممکن است شاهد بارش برف نیز باشید. بارش برف در ماه یانوار به اوج خود خواهد رسید.

تحصیل در اتریش گراتس

دو دانشگاه عمومی و دو دانشگاه خصوصی در لینتس وجود دارند. دانشگاه یوهانس کپلر لینتس و دانشگاه هنر و طراحی لینتس، دو دانشگاه دولتی لینتس بوده و دانشگاه کاتولیک لینتس و دانشگاه آنتون بروکنر لینتس، دو دانشگاه خصوص لینتس هستند. همچنین دانشگاه علمی کاربردی اوبراسترایش در سه لینتس، ولز و اشتایر قرار دارد.

وبسایت شهر لینتس: www.linz.at

4. زالتسبورگSalzburg -

شهر زالتسبورگ

شهر زالتسبورگ، مرکز ایالت زالتسبورگ، چهارمین شهر پرجمعیت اتریش است. "شهر قدیمی" (Altstadt) اتریش بخاطر معماری باروک آن بسیار معروف بوده و یکی از بهترین شهرهای تاریخی محافظت‌شده در شمال آلپ است. شهر زالتسبورگ در سال 1997 در لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO World Heritage Site) قرار گرفت. شهر زالتسبورگ بخاطر وجود کوه‌های آلپ در اطراف آن و تاریخی بودنش، زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته و دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری نیز می‌باشد. زالتسبورگ زادگاه موسیقیدان برجسته وولفگانگ آمادئوس موتسارت بود و در قرن بیستم از این شهر برای انتخاب لوکیشن‌های فیلمبرداری فیلم اشک‌ها و لبخند‌ها (The Sound of Music) در سال 1965 استفاده شده بود.

جمعیت شناسی زالتسبورگ اتریش

زالتسبورگ به 24 منطقه شهری تقسیم شده و دارای 150,887 نفر جمعیت است. از  سال 1869، جمعیت زالتسبورگ اتریش همواره در حال رشد بوده، اما در چند سال اخیر رشد آن به کمتر از 2% رسیده است.  اغلب مهاجران شهر زالتسبورگ از کشورهای یوگسلاوی، آلمان، ترکیه و رمانی هستند. همچنین بیشتر این مهاجران به منظور تحصیل دراتریش، به این شهر مهاجرت نموده‌اند.

آب و هوای زالتسبورگ اتریش

شهر زالتسبورگ اتریش دارای آب و هوای معتدل است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آب وهوای زالتسبورگ مراجعه نمائید.

تحصیل در اتریش زالتسبورگ

زالستبورگ دارای سه دانشگاه بزرگ و تعداد دانشجویان بسیار بالا. این شهر نیز مانند وین، گراتس و لینتس یک شهر دانشجویی محسوب می‌شود. شهر زالتسبورگ دارای دو دانشگاه فدرال بنام‌های دانشگاه زالتسبورگ و دانشگاه موتسارتیوم زالستبورگ و یک دانشگاه خصوصی بنام دانشگاه پزشکی پاراسلزوز است.

وبسایت شهر زالتسبورگ: www.stadt-salzburg.at

5. اینسبروکInnsbruck -

شهر اینسبروک اتریش

اینسبروک مرکز ایالت تیرول است که در تیرول غربی واقع شده. شهر اینسبروک در دره‌ای میان رشته‌کوه‌های آلپ واقع شده و از این جهت از زیبایی طبیعی خیره کننده‌ای برخوردار است. همچنین بدلیل نزدیکی کوه‌های آلپ به این شهر، اینسبروک در ورزش‌های زمستانی شهرت جهانی دارد. اینسبروک در سال‌های 1964 و 1976 میزان بازی‌های المپیک زمستانی و در سال 1984 و 1988 میزبان بازی‌های پارالمپیک زمستانی بود. نام اینسبروک به معنای "پل این" (Inn Bridge) می‌باشد که "این" نام دره‌ایست که در آن قرار دارد.

جمعیت شناسی اینسبروک اتریش

اینسبروک طبق آخرین آمار داری 132.236 نفر جمعیت است که پرجمعیت‌ترین شهر تیرول و پنجمین شهر پر جمعیت اتریش به شمار می‌رود. حدود 30.000 نفر در اتریش دانشجواند یا دارای تابعیت کشور دیگری جز اتریش هستند. این شهر بطور میانگین روزانه دارای 3.000 گردگشگر است.

آب و هوای اینسبروک اتریش

اینسبروک دارای هوای قاره‌ای است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آب و هوای اینسبروک مراجعه نمائید.

تحصیل در اتریش اینسبروک

اینسبروک دارای دو دانشگاه دولتی و دو دانشگاه علمی کاربردی یا فاخ‌هوخ‌شوله می‌باشد. علاوه بر آن مانند سایر شهرهای اتریش دارای مراکز آموزشی موسیقی نیز است. دانشگاه‌های عمومی اینسبروک شامل دانشگاه لئوپلد فرانتسنس اینسبروک  و دانشگاه پزشکی اینسبروک می‌شوند. در مقابل، فاخ‌هوخ‌شوله مدیریت MCIو فاخ‌هوخ‌شوله گزوندهایت، از دانشگاه‌های علمی کاربردی اینسبروک هستند. همچنین دپارتمان آموزشات موسیقی دانشگاه موتسارتیوم زالتسبورگ در شهر اینسبروک اتریش قرار گرفته است.

وبسایت شهر اینسبروک: www.innsbruck.at

6. کلاگن‌فورتKlagenfurt -

شهر کلاگن‌فورت اتریش

کلاگن‌فورت یکی دیگر از شهرهای بزرگ اتریش است که در ایالت کرنتن قرار گرفته است. مرکز استان کرنتن یکی از جنوبی‌ترین شهرهای اتریش محسوب شده و بسیار نزدیک به مرز می‌باشد. فاصله کلاگن‌فورت تا اینسبروک از شمال غرب تقریباً برابر با فاصله آن تا وین از شمال شرق است. ارتفاع کلاگن‌فورت از سطح دریا 446 متر است، اما توسط مناطق جنگلی و کوهستانی محاصره شده که ارتفاع آنها تا 1000 متر بالاتر می‌روند. سلسه کوه‌های کاراوانکن (Karawanken) در جنوب کلاگن‌فورت، مرز بین اتریش و کشورهای اسلووانی و ایتالیا محسوب می‌شوند.

جمعیت شناسی کلاگن‌فورت اتریش

کلاگن‌فورت اتریش دارا 99.800 نفر جمعیت است. در 22 فبرواو 2016، جمعیت کلاگن‌فورت برای اولین بار به 100.000 نفر رسید. کلاگن‌فورت در سال 1400 تنها 3.000 نفر جمعیت داشت و طی بیش از 400 سال، یعنی درسال 1820، جمعیت آن به 10.000 نفر رسید. در سال 2010، حدود 10% از جمعیت کلاگن‌فورت را مهاجران تشکیل می‌دادند و یک سوم از این مهاجران، ملیت کشورهای اروپایی را داشتند.

آب و هوای کلاگن‌فورت اتریش

کلاگن‌فورت اتریش دارای آب و هوای قاره‌ای است که آب و هوای آن بین فصل‌های مختلف، دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. دمای میانگین ماه‌های مختلف در کلاگن‌فورت، 7.7 درجه سانتی‌گراد است. علاوه بر آن در سال بیشتر از 900 میلی‌متر باران در این شهر باریده شده و بیشترین میزان بارش باران از ماه‌ یونی تا اکتبر اتفاق می‌افتد.

تحصیل در اتریش کلاگن‌فورت

کلاگن‌فورت دارای دانشگاه دولتی معروفی به نام دانشگاه آلپن آدریا کلاگن‌فورت است. علاوه بر این دانشگاه، فاخ‌هوخ‌شوله کرنتن که دانشکده‌های آن در شهرهای کلاگن‌فورت، فیلاخ و فلدکیرشن نیز وجود دارد و در زمینه ارتباطات و تکنولوژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از لحاظی می‌توان گفت دانشگاه کرنتن، جنوبی‌ترین دانشگاه آلمانی زبان است.

وبسایت شهر کلاگن‌فورت: www.klagenfurt.at

7. زانکت‌پولتنSankt Pölten -

شهر زانکت پولتن اتریش

شهر زانکت پولتن که مرکز ایالت نیدراسترایش به شمار می‌رود، دارای بافت شهری مرکب از معماری باروک و معماری مدرن بوده و مانند هیچ یک از دیگر شهرهای اتریش نمی‌باشد. در نقاط مختلف زانکت‌پولتن، جدیدترینش شهر مرکزی اتریش، می‌توانید بناهای تاریخی و مجسمه‌های بسیاری را پیدا کنید که شما را به گذشته و تاریخ اتریش می‌کشاند؛ زیرا زانکت‌پولتن قدیمی‌ترین شهر رسمی اتریش بوده و حتی جزو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا نیز محسوب می‌شود. بعلت فاصله کم این شهر با وین، هرساله دارای تعداد گردشگران بسیاری است.

جمعیت شناسی زانکت‌پولتن اتریش

در تخمین سال 2017، زانکت‌پولتن دارای 54.213 نفر جمعیت بود که با توجه به مساحت 108 کیلومتر مربعی‌اش، تراکم جمعیتی آن حدود 490 نفر در هر کیلومتر مربع است. طبق آمارهای منتشر شده، 11% از جمعیت زانکت‌پولتن از مهاجران بوده و دارای شهروندی اتریش نمی‌باشند. همچنین 73% از مرمان آن مسیحی، 8% مسلمان و سایر افراد پیرو مذاهب دیگر و یا بدون دین هستند.

آب و هوای زانکت‌پولتن اتریش

از آنجایی که زانکت‌پولتن در مجاورت رشته کوه‌های آلپ قرار دارد، آب و هوای این ناحیه در زمستان اغلب سرد و ابری بوده و اکثر روزهای تابستان آفتابی و در بعضی روزها، بارانی می‌باشد. دمای میانگین زانکت‌پولتن 1- درجه در یانوار و 19.1 درجه در یولی اندازه‌گیری شده است. میانگین کلی دمای در زانکت‌پولتن 9.2 درجه و میانگین بارش باران، 659 میلی‌متر در سال است.

تحصیل در اتریش زانکت‌پولتن

در زانکت‌پولتن دانشگاه عمومی وجود ندارد، اما دارای دانشگاه علمی کاربردی بوده و به همین دلیل تعداد دانشجویان این شهر، پائین‌تر از سایر شهرهای مرکزی اتریش است.

وبسایت شهر زانکت‌پولتن: www.st-poelten.gv.at

8. برگنتسBregenz -

شهر برگنتس اتریش

برگنتس، مرکز ایالت فورارلبرگ، غربی‌ترین ایالت اتریش است. این شرح در سواحل غربی دریاچه کنستانس، قرار داشته که از لحاظ بزرگی در اروپا در رتبه سوم قرار می‌گیرد. غرب دریاچه کنستانس کشور سوئیس و در شمال شرقی آن، کشور آلمان قرار گرفته است. این شهر همچنین از لحاظ فرهنگی و ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

جمعیت شناسی برگنتس اتریش

برگنتس با 29,562 نفر جمعیت، پس از دورنبیرن و فلدکیرش، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت فورارلبرگ محسوب می‌شود. تراکم جمعیتی آن نیز حدوداً 990 نفر در هر کیلومترمربع است. طبق آمارهای منتشر شده، جمعیت افراد زیر 15 سال و بالای 65 سال در برگنتس از میانگین کلی فورارلبرگ بیشتر است. همچنین 12.7% از جمعیت برگنتس را دانشجویان تشکیل می‌‎دهند.

آب و هوای برگنتس اتریش

برای اطلاعات بیشتر به صفحه آب و هوای برگنتس مراجعه نمائید.

تحصیل در اتریش برگنتس

برگنتس مهم‌ترین شهر تحصیلی فورارلبرگ به شمار رفته و دارای مدارس و کالج‌های بسیاری است. اما این شهر دارای دانشگاه نبوده و دانشجویان باید برای تحصیلات دانشگاهی، به استان‌های دیگر اتریش مراجعه نمایند. همچنین از آنجایی که برگنتس بعلت هنرهای مختلف خود از جمله موسیقی شهرت دارد، این شهر دارای مدرسه موسیقی برگنتس بوده که دارای حدوداً 1300 هنرجو می‌باشد. از اکتبر سال 2016، با همکاری دانشگاه زیگموند فروید وین، دانش‌آموزان می‌توانند در مباحث روانشناسی و روانکاوی نیز آموزشات لازم را برای ورود به این دانشگاه ببینند.

وبسایت شهر برگنتس: www.bregenz.at

9. آیزن‌اشتاتEisenstadt -

شهر آیزن شنتات اتریش

آیزن‌اشتات در ایالت بورگن‌لاند، شرقی ترین ایالت اتریش قرار داشته و مرکز این ایالت به شمار می‌رود. یکی از دلایل محبوبیت شهر آیزنشتات به این دلیل است که مهد موسیقیدان برجسته اتریشی، یوزف هایدن بوده است؛ بنابراین آیزنشتات از لحاظ فرهنگ و هنر موسیقی، بسیار غنی می‌باشد. شهر آیزنشتات به پنج منطقه کلی تقسیم می‌شود؛ آیزنشتات-اشتات (Eisenstadt-Stadt)، کلاینهوفلن ایم بورگن‌لاند (Kleinhöflein im Burgenland)، زانکت گئورگن آم لایتهاگه‌بیرگه (St. Georgen am Leithagebirge)، اوبربرگ (Oberberg) و اونتربرگ (Unterberg).

جمعیت شناسی آیزن‌اشتات اتریش

با 14,339 نفر جمعیت، آیزن‌اشتات کم‌جمعیت‌ترین شهر مرکزی در اتریش محسوب شده و همچنین در لیست بزرگترین شهرهای اتریش از لحاظ جمعیتی، در ربته 41 قرار می‌گیرد. با مساحت حدود 43 کیلومتر مربع، تراکم جمعیتی در آیزشتات به 330 نفر در هر کیلومتر مربع می‌رسد.

آب و هوای آیزن‌اشتات اتریش

برای اطلاعات بیشتر به صفحه آب و هوای آیزن‌اشتات مراجعه نمائید.

تحصیل در اتریش آیزن‌اشتات

آیزنشتات دارای مدارس بسیاری برای تحصیلات دانش‌آموزی بوده و همچنین فاخ‌هوخ‌شوله بورگن‌لاند در این شهر قرار دارد. اما توجه اصلی مراکز آموزشی شهر آیزنشتات در مدارس و آموزشگاه‌های هنری، از جمله موسیقی متمرکز شده و این شهر داری تعدادی از آموزشگاه‌های موسیقی معتبر می‌باشد.

وبسایت شهر آیزن‌اشتات: www.eisenstadt.at

سایر شهرهای اتریش

از دیگر شهرهای مهم اتریش می‌توان به شهرهای زیر اشاره نمود:

شهر کرمز اتریش

دورنبیرن (فورارلبرگ)، فیلاخ (کرنتن)، کرمز (نیدراسترایش)، اشتایر (اوبراسترایش)، ولز (اوبراسترایش)، لئوبن (اشتایرمارک)، فلدکیرش (فورارلبرگ)، وینانویشتات (نیدراسترایش)، لئوندینگ (اوبراسترایش)، کلوزتانویبورگ (نیدراسترایش)، وولفسبرگ (کرنتن)، هالاین (زالتسبورگ)، کوفشتاین (تیرول) و ...

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید