آب و هوای اتریش

کشور جمهوری اتریش با قرار داشتن در قلب اروپا، دارای آب و هوای نسبتاً معتدلی است. زمین‌های اتریش شامل کوهستان‌های با ارتفاع بلند و کوتاه، تپه‌ها و دشت می‌شود.آب و هوای اتریش در نقاط مختلف این کشور دارای تفاوت‌های جزئی است.

نواحی پست شمالی و شرقی اتریش تأثیرات بیشتری از آب و هوای قاره‌ای پذیرفته است. در این نواحی زمستان‌ها سردتر و تابستان‌ها گرم‌تر است و همچنین میزان بارش باران در تمام طول سال بطور متوسط است. تابستان‌ها در نواحی جنوب شرقی اتریش طولانی‌تر و گرم‌تر می‌باشد و می‌توان آن را با تابستان‌های مدیترانه‌ای مقایسه کرد.

در نواحی غربی اتریش، تأثیرات آب و هوای معتدل اطلسی بیشتر احساس می‌شود. درنتیجه شرایط آب و هوایی این ناحیه کمی معتدل‌تر از نواحی شرقی اتریش است؛ زمستان‌ها خنک و تابستان‌ها نسبتاً گرم است. اما میزان بارش باران در این نواحی بیشتر می‌باشد. با توجه به گوناگونی‌های جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در این مناطق، غرب اتریش زیستگاه گونه‌های بسیاری از گیاهان و جانوران متنوع است.

اما شرایط جغرافیایی کشوراتریش، باعث بوجود آمدن آب و هوای آلپی شده که باعث می‌شود دمای هوا در زمستان، پائین‌تر از مناطق پست شرقی باشد. دمای هوا کاملاً به ارتفاع محدوده بستگی دارد. به ازای هر 300 متر ارتفاع، هوا 5 درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود. مراقب باشید که در هر فصلی، اگر در ارتفاعات باشید، آب و هوا ممکن است به سرعت تغییر کرده و زیان‌هایی به بار آورد.

دمای هوای اتریش

معمولاً سردترین ماه اتریش ژانویه یا یانوار (Januar) است. در ارتفاعات بالای 1.800 متر، ممکن است برف از ماه‌های دتسمبر (Dezember) تا مای (Mai) روی زمین نشسته باشد. اما در ارتفاعات بالا 2.500 متر، ممکن است برف تا سالها باقی بماند.

از ماه فبروار (Februar) هوای اتریش شروع به گرم شدن می‌کند. در  ماه مِرتس (März) ممکن است دمای هوا حتی به 12 سانتی‌گراد نیز برسد. تابستان‌ها ممکن است بسیار گرم شود و دمای هوا به 30 درجه سانتی‌گراد برسد. (بلندترین دمای این نقطه به 35 درجه سانتی‌گراد رسیده است.) عصرهای تابستان در اتریش معمولاً خنک است.

میزان بارش در اتریش

میزان بارش برف و باران تقریباً بطور منظم در تمام روزهای سال اتفاق می‌افتد. اما میزان بارش در ماه‌های مای، زپتمبر (September) و نیمه‌ی اول اکتوبر (Oktober)، نسبت به ماه‌های دیگر کمتر است. در مقابل ماه‌های آپریل و نوفمبر، مرطوب‌ترین ماه‌های سال هستند.

مانند دما، میزان بارش باران و برف در اتریش ارتفاع زمین بستگی دارد؛ میزان بارش سالانه در ارتفاعات آلپی ممکن است تا 2000 میلی‌متر نیز برسد، در مقابل مناطق پست اتریش دارای میزان بارش میانگین 600 میلی‌متر در سال هستند. از ماه یونی (Juni) تا آوگوست (August) بارش اغلب بصورت طوفان و بوران اتفاق می‌افتد. حتی در تابستان.

البسه‌ی موردنیاز

بخاطر تغییرات ناگهانی آب و هوای اتریش، در فصل تابستان به لباس‌های سبک همراه با یک بارانی نیاز است. برای فصل زمستان همچنین نیاز به لباس‌های متوسط تا سنگین و ضدآب دارید. تقریباً در تمام روزهای سال بهتر است از پلیور استفاده نمود.

سامانه طبقه‌بندی اقلیمی کوپن

در سامانه طبقه‌بندی اقلیمی کوپن (Koeppen-Geiger Classification)، آب و هوای اتریش در گروه Cfbتعلق می‌گیرد؛ یک آب و هوای متعدل و مرطوب که دمای هوا در گرم‌ترین ماه، کمتر از 22 درجه سانتی‌گراد بالای دمای میانگین است و چهار ماه یا بیشتر دمای هوا ده درجه بیشتر از دمای میانگین است.

اما  مناطق کوهستانی آب و هوای اتریش در گروه Dfbجای می‌گیرند؛ آب و هوایی مرطوب و برفی که دمای گرم‌ترین ماه آن از 10 تا 22 درجه سانتی‌گراد است و سردترین ماه نیز دمایی زیر 3- درجه سانتی‌گراد دارد و همچنین دمای چهار ماه یا بیشتر، بالای 10 درجه سانتی‌گراد است.

در ادامه به تشریح خلاصه آب و هوای شهرهای مهم اتریش می‌پردازیم.