تحصیل در اتریش

شرایط موردنیاز برای پذیرش از دانشگاه‌های اتریش

شهروندان خارجی برای تحصیل در اتریش بعنوان یک دانشجوی معمولی و کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های اتریش، باید شرایط زیر را داشته باشند:

رشته‌ مورد نظر آنها در دانشگاه مورد نظر ارائه شده و دارای ظرفیت پذیرش دانشجو باشد.
دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اتریش باید دارای مدرک دیپلم و یا مدرک پیش‌دانشگاهی، همراه با کارنامه باشند که با مدارک دیپلم اتریش، همخوانی داشته و معادل باشند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش، کارنامه و مدرک کارشناسی مورد نیاز است.
نمرات اخذ شده در مقاطع دیپلم یا پیش‌ دانشگاهی متقاضی باید در کشور مبداً، برای ادامه تحصیل دانشگاهی مورد قبول بوده و پیش‌ نیازهای ورود به دانشگاه نیز انجام شده باشند؛ دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی باید پس از شرکت در آزمون کنکور، در یکی از دانشگاه‌های ایران پذیرش گرفته و پس از آن اقدام به پذیرش از دانشگاه‌های اتریش نمایند. (مدرک اشتغال به تحصیل دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی ایران، مورد قبول اتریش نیستند) برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش، متقاضی باید پس از کنکور ارشد، در یکی از دانشگاه‌های سراسری قبول شده و مدرک اشتغال به تحصیل آن دانشگاه را به سفارت اتریش ارائه نماید.
اگر رشته مورد نظر متقاضی در هیچکدام از دانشگاه‌های کشور مبدأ ارائه نمی‌شوند، دانشجو باید در متشابه‌ ترین رشته به آن، نسبت به اخذ پذیرش، اقدام نموده و مانند مورد بالا عمل نمایند. (تنها درصورتی متقاضی نیاز به اشتغال به تحصیل ندارد که در کشور او، هیچ دانشگاهی موجود نباشد)
به علاوه موارد بالا، دانشجو باید دارای دانش کافی از زبان آلمانی (حداقل B2) باشد. درصورت نیاز، یک آزمون پیش از ورود به دانشگاه از آنها گرفته خواهد شد. رشته‌های مقطع کارشناسی اتریش، تنها به زبان آلمانی و رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد به زبان‌های آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

مهلت ثبت‌نام در دانشگاه‌های اتریش

متقاضیان تحصیل در اتریش باید پیش از 5 فوریه برای نیم‌سال اول و پیش از 5 سپتامبر برای نیم‌سال دوم، اقدام به ثبت‌نام نمایند.

موارد استثناء

مهلت ثبت‌نام برای شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا، مانند مهلت ثبت‌نام شهروندان اتریشی است.
برای اخذ پذیرش رشته‌های هنری از دانشگاه‌های اتریش، مهلت ثبت‌نام مانند شهروندان اتریشی بوده و ورود به دانشگاه از طریق آزمون ورودی انجام می‌ پذیرد.


دانشجویان خارجی که بصورت موقتی قصد تحصیل در اتریش را دارند و با برنامه یا بورس اراسموس (Erasmus) وارد این کشور شدند، از آنجایی که نمی‌خواهند یک دوره تحصیلی را بصورت کامل بگذرانند، نیازی به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های اتریش ندارند.


مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اتریش

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی اتریش برای تحصیل در این کشور باید مدارک زیر را داشته باشند.

پاسپورت، و یک مدرک شناسایی عکس‌دار برای تأیید شهروندی متقاضی در کشور مبدأ (کارت ملی)
مدرک دیپلم یا پیش‌ دانشگاهی
ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی (ریزنمرات پیش‌دانشگاهی برای متقاضیان مقطع کارشناسی و ریزنمرات لیسانس برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)
فرم‌های پرشده زیر

1. فرم درخواست پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اتریش
2. فرم ثبت‌نام
3. فرم مشخصات شخصی دانشجو همراه با یک عکس
4. فرم ادامه تحصیل در اتریش

عکس دوم
رسید بانکی درمورد پرداخت هزینه دانشگاه توسط دانشجو، مگر اینکه تحصیل در آن دانشگاه برای دانشجو رایگان باشد.

نکته مهم: اصل و کپی تمام موارد بالا (درصورت وجود) باید ارائه شوند. اگر این مدارک به آلمانی یا انگلیسی ترجمه نشده‌اند، باید پیش از ارائه به سفارت، توسط دفاتر دارالترجمه رسمی به زبان آلمانی یا انگلیسی (ترجیحاً آلمانی) ترجمه شوند.


محدودیت‌های پذیرش

ممکن است در رشته‌‎های زیرمجموعه مباحث زیر، محدودیت‌ و سخت‌گیری‌های خاصی برای پذیرش دانشجو و تحصیل در اتریش وجود داشته باشند:

پزشکی
روانشناسی
دامپزشکی
دندانپزشکی
تحصیل در رشته‌های پرتقاضا

معاون هر دانشگاه، وظیفه بررسی مدارک دانشجو و تعیین نوع پذیرش او را برعهده دارد. ممکن است تصمیم معاون دانشگاه درمورد نوع پذیرش، پیش از شروع سال تحصیلی مشخص شده و یا پس از شروع سال تحصیلی تا دو نیم‌سال. اما معمولاً نوع پذیرش هر دانشجو پیش از شروع سال تحصیلی مشخص می‌شود. برای اطلاعات بیشتر حتماً با دانشگاه مورد نظر در ارتباط باشید.


شهریه دانشگاه‌های اتریش

شهریه دانشگاه‌های اتریش برای دانشجویان کشورهای ثالث معادل 726.72 یورو در هر ترم می‌باشد. اما در نظر داشته باشید که این هزینه برای برخی دانشگاه‌ها و در برخی رشته‌های تحصیلی بسیار کمتر بوده و به نوعی تحصیل رایگان در اتریش محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر باید با دانشگاه موردنظر مکاتبه نمائید.

دانشجویان متقاضی تحصیل در اتریش باید دارای بیمه سلامت از یکی از شرکت‌های بیمه‌ اتریشی باشند. برای این منظور باید با شرکت‌های بیمه اتریشی ارتباط برقرار نمائید.


دانشگاه‌های علمی کاربردی اتریش

واحدهای ارائه‌ شده در فاخ‌هوخ‌شوله‌های اتریش، بعنوان گزینه‌ای مستقل و جایگزین برای دانشجویان متقاضی تحصیل در اتریش به شمار رفته و دارای تفاوت‌هایی با دانشگاه‌های دولتی اتریش است؛ از جمله آنکه دانشگاه‌های علمی کاربردی اتریش، بستر مناسبی را برای دانشجویانی که قصد ورود به بازار کار اتریش را به محض فارغ‌ التحصیلی دارند، باز می‌کند. همچنین شانس دانشجویان دانشگاه‌های علمی کاربردی برای پیدا کردن کار دراتریش، تفاوتی با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نخواهد داشت.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید