کار در اتریش

اتریش بسیار بیشتر از چشم اندازهای زیبا و زمینه های تاریخی ارائه می دهد و مهمترین آنها سطح بالای کیفیت زندگی و رفاه و آسایش شهروندان این کشور می باشد. نرخ بیکاری اتریش یکی از کمترین ها در اتحادیه اروپاست؛ با این وجود به دلیل شکوفایی اقتصاد کشور، احتمال پیدا کردن کار در اتریش برای مهاجران بسیار زیاد است. فرصت های شغلی برتر به متخصصان بین المللی با استعداد، به ویژه در صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، مهندسی برق و علوم زندگی ارائه می شود. لیستی از مشاغل مورد نیاز اتریش هر ساله توسط وزارت فدرال کار، امور اجتماعی، بهداشت و حمایت از حقوق مصرف کننده و با همکاری وزارت فدرال امور دیجیتال و اقتصادی تهیه می شود.

بیش از هر چیز کارمندان در اتریش از حمایت اجتماعی و پزشکی عالی بهره مند می شوند. علاوه بر این موقعیت تجاری قوی اتریش باعث کیفیت زندگی عالی شده و همچنین بهره گیری از فعالیتهای متنوع فرهنگی و تفریحی را به همراه دارد.


کار در اتریش

اتریش دارای یک اقتصاد توسعه یافته، قوی و با ثبات است؛ اجازه یا عدم اجازه کار مهاجران در اتریش به ملیت، نوع کار و به نوع عنوان اقامت نیز بستگی دارد. در اتریش یک فرد می تواند از سن 15 سالگی استخدام شود برای آموزش حرفه ای (Lehre)، برای کارآموزی در تعطیلات مدرسه.  پس از اتمام تحصیلات اجباری در مدرسه  ادامه فعالیت های آموزشی تا سن 18 سالگی الزامی است، بنابراین هر نوع اشتغال فقط می تواند با اقدامات آموزشی همراه باشد.

شما به عنوان یک کارمند در اتریش می توانید یک روز هشت ساعته و یک هفته 40 ساعته کار کنید؛ در بعضی از صنایع ممکن است شما کمی کوتاه تر هفته ای 38 ساعت کار کنید. شما می توانید پنج هفته مرخصی در سال داشته باشید که پس از 25 سال خدمت به شش هفته افزایش می یابد، این مرخصی علاوه بر 13 روز تعطیلات رسمی سالانه پرداخت شده کشور است. از آنجا که در اتریش حداقل حقوق قانونی وجود ندارد، بخشهای شغلی مربوطه خود را با توافق نامه جمعی تعیین می کنند. این کشور نرخ مالیات بر درآمد مترقی 0-50٪ را اجرا می کند، میزان مالیاتی که پرداخت می کنید به درآمد شما بستگی خواهد داشت؛ مالیات بر درآمد و حق بیمه هر ماه از حقوق شما کسر می شود.


انواع قرار داد کار در اتریش

نوع شغل مندرج در قرارداد کار لزوماً با وضعیت واقعی کاری مطابقت ندارد، به عنوان مثال، یک قرارداد ممکن است یک قرارداد خدمات آزاد را بیان کند اگرچه شغل در وابستگی شخصی انجام می شود، به این معنی که فرد شاغل به دستورالعمل های مربوط به ساعت کار، محل کار و غیره ملزم است. در این حالت قرارداد در واقع یک قرارداد کار منظم است و قوانین مربوطه اعمال می شود. انواع قرارداد کار در اتریش:

قرارداد متعارف کار تمام وقت در یک رابطه شغلی دائمی با کلیه حقوق آن (استحقاق مرخصی، حمایت از اخراج، بیمه اجتماعی و غیره) و تعهدات همچنان رایج ترین شکل است.

کارمندان نیمه وقت در اتریش مشمول قوانین کار همانند کارمندان تمام وقت هستند از همان بیمه (بیمه بیماری، تصادف، بیکاری و حقوق بازنشستگی) برخوردار هستند؛ همین امر در مورد قراردادهای کار با مدت معین نیز صدق می کند.

پیمانکاران مستقل (به عنوان مثال مربیان زبان) تحت قانون کار از حمایت محدود، اما تقریباً از بیمه های اجتماعی کامل برخوردار هستند. از 1 ژانویه 2008 آنها نیز مشمول بیمه بیکاری شده اند و تحت پوشش صندوق تأمین کارمندان Mitarbeitervorsorge قرار می گیرند.

کارگران کم اشتغال Geringfügig Beschäftigte درآمد ماهانه بیش از 446.81 یورو (در سال 2019) تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارند. بیمه درمانی و بازنشستگی داوطلبانه در دسترس است که توسط کارگر کم اشتغال پرداخت می شود. طبق قوانین کار (حمایت در برابر اخراج، حقوق از کارافتادگی و غیره) با کارگران با حداقل اشتغال به همان اندازه کارمندان شاغل که حق الزحمه آنها از حد مجاز اشتغال بیشتر است، برخورد می کنند.

گروه «کارگران خود اشتغالی جدید» شامل کلیه فعالیتهای تجاری است که برای آنها مجوز تجارت Gewerbeschein مورد نیاز نیست (به عنوان مثال نویسندگان، مشاوران، مترجمان، مدرسین، روان درمانگران). آنها تحت پوشش بیمه بیماری، بازنشستگی و حوادث هستند؛ از 1 ژانویه 2009 افراد خود اشتغال قادر به بیمه خود در برابر خطر بیکاری تحت گزینه انتخابی بوده اند.


ویزای کار اتریش

اگر ملیت اتحادیه اروپا یا EEA یا سوئیس ندارید، شما یک تبعه کشور سوم در نظر گرفته می شوید. بیشترین مهاجرت به اتریش از اتباع کشورهای ثالث از طریق کارت قرمز-سفید-قرمز انجام می شود که به طور خاص برای اعطای اقامت بر اساس مهارت کارگران بالقوه و رفع کمبودها در بازار کار اتریش طراحی شده است. برای اینکه شما به عنوان یک کارگر بسیار واجد شرایط در اتریش شناخته شوید، باید بیش از 70 امتیاز در طرح مبتنی بر امتیاز توسط مقیاس مقامات اتریشی کسب کنید. تحت این سیستم برای مواردی مانند شرایط حرفه ای، تجربه کاری و توانایی صحبت کردن به زبان آلمانی مقادیر مختلفی امتیاز می گیرید.

برای ساکنان غیر اتحادیه اروپا، دریافت مجوز کار مستندات پشتیبانی زیادی را می طلبد که باید در خدمات اشتغال عمومی اتریش Arbeitsmarktservice (AMS) به زبان آلمانی ارائه شود. روند تأیید به طور معمول حدود هفت هفته طول خواهد کشید، اگر همه چیز به درستی پیش رود. شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می توانند به سه روش مختلف درخواست خود را هنگام درخواست کار در اتریش ارائه دهند. اولین مجوز کار محدود Beschäftigungsbewilligung است که به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. اجازه کار که دو سال به طول می انجامدArbeitserlaubnis  یا اجازه کار بدون محدودیت برای پنج سال Befreiungsschein. مجوز کار باید به ترتیب ذکر شده درخواست شود، شما نمی توانید بلافاصله برای مجوز پنج ساله درخواست کنید. هر مجوز کار همچنان به عنوان اثبات اینکه شما در استخدام هستید عمل می کند و نشان می دهد می توانید از پس هزینه های زندگی در اتریش برآیید.

 حسین مهدیان
  سلام دوستان من کارشناس پرستاری هستم واقامت شینگن دارم وزبان المانی در حد A1 آیا برای کار میتونم به وین بیام  
 محمد
  سلام دوستان من جوشکارهستم میخواستم بدونم وضعیت کاردراتریش چطور، میخواستم بدونم ورزش حرفه ای تکواندوچطورچون مقام زیادی دارم منون  
 Afshin ezzat
  سلام دوستان مبل ساز هستم وضعیت کار در اتریش رو میخواستم. بدونم  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید