مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

وبسایت مهاجرت ایرانی به هیچ عنوان قصد تشویق بازدیدکنندگان برای اخذ پناهندگی اتریش یا کشورهای دیگر را ندارد. پناهندگی در هر کشوری، پیچیدگی‌های فراوانی داشته و مشکلات بسیاری از جمله روحی، اجتماعی و ... را برای فرد و وابستگانش ایجاد می‌کند. بنابراین به ایرانیان عزیر توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه پناهندگی در اتریش را بعنوان یک گزینه برای مهاجرت درنظر نگیرند و درصورتیکه قصد مهاجرت دارند، روش‌های دیگری را برای این منظور انتخاب نمایند. تنها هدف ما از ایجاد این صفحه، بازگو قوانین بین‌المللی و قوانین اتریش درمورد پناهندگی و پناهجویان است.

مرحله اول در مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

هنگام درخواست برای پناهندگی در اتریش، ابتدا سوابق متقاضی در زمینه دوبلین (Dublin III)، معمولاً توسط اداره پلیس بررسی می‌شود. Dublin IIIبدین معناست که ثابت شود متقاضی پناهندگی در اتریش، شهروند سایر کشورهای اتحادیه اروپا نبوده و یا در آن کشورها قبلاً درخواست پناهندگی نداده باشد. اگر خلاف این موضوع ثابت شود (بعنوان مثال اگر اثرانگشت او در مدارک کشوری دیگر پیدا شده و یا لوازمی مانند سکه، بلیط قطار مربوط به کشورهای دیگر داشته باشد) طبق قوانین اتحادیه اروپا، اتریش مجبور به دیپورت شخص به همان کشور خواهد بود.

اگر متقاضی پناهنده اتریش بتواند با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارد، سایر مراحل درخواست پناهندگی در یکی از مراکز پذیرش کشور اتریش (Verteilerquartier) بررسی می‌شود. در آنجا این تصمیم گرفته می‌شود که باتوجه به درخواست پناهندگی به اتریش، شخص می‌تواند در کدام یک از اردوگاه‌های پناهندگان اتریش، اسکان داده شود.

طبق مقررات، متقاضیان مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی، باید بلافاصله پس از رسیدن به خاک اتریش، درخواست پناهندگی خود را (حتی در اداره‌های پلیس) اعلام نمایند، در غیراینصورت پلیس می‌تواند آنها را بعنوان مهاجر غیرقانونی بازداشت نماید. اگر متقاضیان درخواست را در یکی از ادارات پلیس اتریش مطرح کنند، افسرهای پلیس، وسایل و چمدان‌های آنها را برای موارد امنیتی و اینکه چگونه خود را به اتریش رساندند، بررسی می‌کنند. اگر مدرکی مبنی بر آنکه آنها در یکی از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز اقامت داشته‌اند، پیدا شود، مقامات اتریش آنها را به آن کشور مربوطه می‌فرستند.

در این مرحله از متقاضی پناهندگی اتریش درمورد اینکه چطور به اتریش آمده و چرا کشور خود را ترک نموده سوالاتی مطرح شده و او باید بصورت خلاصه جواب دهد. این مصاحبه توسط یک افسر پلیس انجام گرفته، پاسخ‌های او مکتوب خواهند شد و در ادامه روند درخواست پناهندگی در اتریش، از آنها استفاده می‌شود؛ بنابراین فرد باید پاسخ‌های خود را دقیق و کوتاه داده و آنها را به خاطر بسپارد. زیرا تغییر در سن و گفته‌های متقاضی در ادامه روند پناهندگی در اتریش، می‌تواند مشکل ساز شود. سن دقیق متقاضیان زیر سن قانونی مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی، توسط یک پزشک مشخص می‌شود.

پلیس اتریش قانوناً این اجازه را دارد تا 48 ساعت پیش از انجام مصاحبه اولیه، متقاضی پناهندگی در اتریش را تحت بازداشت نگاه دارد.

هنگام بررسی سوابق فرد متقاضی در زمینه دوبلین 3، به یکی سه مرکز پذیرش دولتی Traiskirchen، Thalhamیا فرودگاه Schwechat(اگر با هواپیما به اتریش مهاجرت کرده باشد) منتقل خواهد شد. اگر نتیجه دوبلین 3 بصورت منفی باشد، اتریش تا 6 ماه آینده متقاضی را از این کشور خارج می‌کند (این مدت از زمان دریافت نتیجه دوبلین 3 محاسبه می‌شود). همچنین درصورت منفی نتیجه دوبلین 3، فرد متقاضی تنها یک هفته برای اعتراض فرصت دارد. اگر اتریش نتواند تا 6 ماه فرد پناهنده به اتریش را دیپورت کند، اتریش مجبور می‌شود مسئولیت پرونده پناهندگی او را بر عهده بگیرد. اما اگر در هر زمانی از مدت زمان 6 ماهه، فرد پناهجو قابل دسترس مقامات اتریش نباشد، ممکن این مدت زمان تا 18 ماه بطول بیانجامد.

اما اگر پرونده متقاضی مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی شامل دوبلین 3 نباشد، می‌تواند کارت سفید دریافت نماید. با این کارت دفتر امور خارجه و پناهندگان اتریش (BFA) مسئولیت درخواست پناهندگی را برعهده می‌گیرد. معمولاً دریافت کارت سفید بدین معناست که اتریش به درخواست فرد برای پناهندگی در اتریش، رسیدگی می‌کند.

بعنوان مرحله بعدی در روند پناهندگی در اتریش، فرد پناهجو به اتریش به یک جلسه مصاحبه دعوت می‌شود که باید بطور مفصل درمورد علت خود برای پناهجویی در اتریش، صحبت کند. این جلسه مصاحبه توسط سازمان BFAانجام می‌پذیرد. در این جلسه درمورد علت ترک کشور و اینکه متقاضی مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی چه وضعیتی در آنجا داشته، سوالاتی پرسیده می‌شود. مامورین برگذارکننده این جلسات سعی می‌کنند با پرسش درمورد جزئیات، درستی یا نادرستی اظهارات فرد را متوجه شوند. اظهارات فرد متقاضی نباید با اظهاراتی که هنگام ورود به اتریش نسبت به پلیس اتریش داشته، در تناقض باشد. پناهجویان مونث نیز می‌توانند درخواست یک مأمور زن را برای انجام مصاحبه داشته باشند.

اگر متقاضی پناهندگی در اتریش دانشی از زبان آلمانی نداشته باشد، مأمورین BFAبرای او یک مترجم (که بصورت روان به زبان مادری شخص صحبت می‌کند) فراهم می‌کنند. این مترجم تمام اظهارات او را ترجمه کرده و مأمورین BFAاین اظهارات را مکتوب می‌نمایند. اگر شخص متقاضی به هر نحوی درمورد ترجمه اظهاراتش توسط مترجم و یا نوشته‌هایی که توسط مأمورین مکتوب شده، شک دارد، یا نباید آن صفحه بخصوص را امضا کند و یا هرچه سریعتر، از مقامات قانونی درخواست کمک نماید.

مرحله دوم در مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

به محض مشخص شدن وضعیت مثبت فرد متقاضی درمورد دوبلین 3، درخواست او برای پناهندگی در اتریش از روند تأییدیه (Zulassungsverfahren) به روند حقیقی (inhaltliches Verfahren) تبدیل شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود، به یکی از اردوگاه‌های کوچک پناهجویی در اتریش منتقل می‌شود. انتخاب محل اسکان سیستماتیک بوده و متقاضیان تنها درمواقع خاص (مانند داشتن بیماری یا داشتن اعضای خانواده درجه یک در اردوگاهی دیگر و ...) می‌توانند اردوگاه انتخاب شده را تغییر دهند. از این مرحله به بعد تا انتهای روند درخواست پناهندگی در اتریش، متقاضیان شامل دریافت بیمه سلامت رایگان و مستمری دولتی بنام Grundversorgungمی‌شوند.

سازمان BFAباتوجه به اطلاعاتی که از مصاحبه با افراد دریافت کرده و تحقیقاتی که خودشان انجام می‌دهند، درمورد درخواست پناهندگی افراد در اتریش، تصمیم می‌گیرند. این تصمیم ممکن است مدت زمان زیادی بطول بیانجامد. ممکن است در این مدت، بعضی افراد دوباره برای مصاحبه دعوت شوند. همچنین ممکن است مدت زمان قبولی افرادی که همزمان وارد اتریش شدند، با توجه به وضعیت آنها، با یکدیگر تفاوت داشته باشد. متقاضی مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی پس از اعلام نتیجه درمورد پناهندگی در اتریش توسط BFA، تنها دو هفته فرصت اعتراض خواهند داشت (افراد زیر سن قانونی تا 4 هفته).

بدون درنظر گرفتن نتیجه درخواست پناهندگی در اتریش، ممکن است اتریش به متقاضیان یک ویزای یک ساله اعطا نماید (که پیش از فرجه‌ی موردنظر می‌توان آن را تا دو سال تمدید نمود)، به شرط آنکه در نظر مقامات اتریش کشور مبدأ متقاضی بعنوان یک کشور برای شما شناخته شود. بنابراین هنگام در دست داشتن این ویزا، با متقاضی بعنوان یکی از توابع اتریش برخورد شده (subsidiärer Schutz) و دیپورت او به کشور مبدأ غیرممکن است. متقاضیان می‌توانند با توجه به موقعیت مکانی در اتریش کار پیدا کرده و از کمک‌های مالی دولتی بنام BMS(Bedarfsorientierte Mindestsicherung) برخوردار شوند.

کارت‌های مورد استفاده هنگام درخواست پناهندگی در اتریش

·         کارت سبز: هنگام بررسی وضعیت متقاضیان پناهندگی اتریش (درمورد دوبلین و یا سن) به آنها کارت سبز داده می‌شود. این کارت به منزله تأیید رسیدگی پرونده آنها در اتریش نیست.

·         کارت سفید: هنگامی که اتریش رسیدگی به پرونده پناهجویی شخص در اتریش را برعهده گیرد، به او کارت سفید تحویل داده می‌شود. شخص متقاضی با این کارت می‌تواند آزادانه در اتریش رفت و آمد داشته باشد.

·         کارت خاکستری: با دریافت این کارت با متقاضیان مانند توابع اتریش برخورد می‌شود. پائین‌تر در این مورد توضیح داده خواهد شد.

·         کارت زرد: اگر با درخواست شخص متقاضی درمورد پناهندگی در اتریش موافقت نشود، باز فرصتی برای دریافت کارت زرد خواهد داشت. این کارت به معنای یک وضعیت ویژه به نام دولدونگ (Duldung) است. امکان قبول شدن با درخواست متقاضی در این مرحله، کاملاً به جزئیات اظهارات و وضعیت او بستگی دارد. کارت زرد بدین معنا نیست که اتریش نمی‌تواند شخص متقاضی را دیپورت کند، بلکه فرصتی‌ست که بتواند اقامت خود را در اتریش، به یک اقامت قانونی تبدیل نماید.

نکات عمومی درمورد مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

·         پناهندگان می‌توانند هنگام مصاحبه و سایر روندها، یک فرد مورداطمینان همراه خود داشته باشند. برای این منظور باید پیش از اقدام برای پناهندگی در اتریش، یکی از مقامات معرفی شده در بالا در جریان این امر قرار گیرند.

·         هر زمانی که از فرد سوالاتی پرسیده می‌شود، باید یک مترجم (دُلمش Dolmetsch) همراه او باشد.

·         پس از اتمام هر مصاحبه از فرد خواسته می‌شود مقررات و صورت‌جلسه را امضا و تایید نماید. آن صورت‌جلسه به آلمانی نوشته شده و مترجم می‌تواند متن آن را برای فرد ترجمه نماید.

·         متقاضی پناهندگی در اتریش این حق را دارد که درصورت مغایرت صورت‌جلسه با گفته‌هایش، آن را امضا ننموده و یا فقط برخی از صفحات آن را امضا کند.

·         متقاضی پناهندگی در اتریش این حق را دارد که از تمام مدارکی که توسط خودش تکمیل می‌شود (مانند صورت‌جلسه مصاحبه، اظهارات پزشک، بررسی سن و غیره) درخواست یک نسخه کپی داشته باشد.

·         درصورت وجود هرگونه شبهه و سوال درمورد مدارک دریافتی از طریق پست، ایمیل یا غیره، فرد متقاضی می‌تواند با سازمان‌های لیست‌شده در زیر آن مدارک، تماس بگیرد.

 محمد
  ایا با ویزای کار میتوان اقدام برای پناهندگی کرد  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید