دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

دانش‌آموزان و دانشجویان در اتریش

اقامت اتریش برای دانش‌آموزان و دانشجویان در اتریش، در صورتیکه از چهارچوب قوانین خارج نشود، شامل کار در اتریش نیز می‌شود.

مجوز کار در اتریش (Beschäftigungsbewilligung)

دانش‌آموزان و دانشجویان کشورهای ثالث درحال تحصیل در اتریش برای کار در اتریش، نیازمند دریافت یک مجوز کار هستند. درخواست این مجوز کار در اتریش باید توسط کارفرما در اداره AMSارائه شود.

تست بازار کار اتریش (Arbeitsmarktprüfung)

مجوز کار ممکن است با و یا بدون تست بازار کار صادر شود. این تست نشان می‌دهد که هیچ یک از کارکنان اتریشی یا غیراتریشی (کسانی که با دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش یا کارت‌هایی از این قبیل، مجوز کار دریافت نموده و دارای اقامت دائم اتریش هستند) که توسط اداره AMSبه تأیید رسیده‌اند، قصد انجام آن شغل را ندارند.

از تاریخ 1 جولای 2011، تحت شرایط زیر، مجوز کار بدون انجام تست بازار کار به دانش‌آموزان و دانشجویان در اتریش داده می‌شود:

·         حداکثر 10 ساعت کار در هفته، یا

·         حداکثر 20 ساعت کار در هفته، به شرط آنکه دانشجو مدرک کارشناسی داشته باشد یا دانش‌آموز سال اول دبیرستان خود را به اتمام رسانیده باشد.

مجوزهای کار برای بیشتر از 10 یا 20 ساعت کار در هفته، تنها با انجام تست بازار کار صورت می‌پذیرد. بنابراین احتمال اینکه دانشجویان در آن شغل مشغول به کار شوند، بسیار پائین است.

نکته مهم: پس از به اتمام رساندن موفقیت‌آمیز یک دوره تحصیلی در اتریش، دانشجویان می‌توانند اقامت دانشجویی اتریش خود را به کارت قرمز سفید قرمز اتریش تغییر دهند. در اینصورت دانشجویان پس از دریافت تأییدیه از AMS، می‌توانند تا سقف 6 ماه در اتریش اقامت داشته و به جستجوی یک کارفرما باشند.

دانشجویان فارغ‌التحصیل کشورهای ثالث

مجوز اقامت برای جستجوی کارفرما

دانشجویان و دانش‌آموزان کشورهای ثالث که موفق به اخذ

·         مدرک دیپلم (Diplomstudium)، یا

·         مدرک فوق‌لیسانس

از یکی از دانشگاه‌های اتریش؛ دانشگاه‌های دولتی اتریش، یا دانشگاه‌های علمی کاربردی اتریش یا دانشگاه‌های خصوصی اتریش شده‌اند، اگر با شرایط عمومی دریافت اقامت دائم اتریش همخوانی داشته باشند، می‌توانند در یک دوره 6 ماهه در اتریش اقامت داشته و در جستجوی کارفرما باشند. (شرایطی مانند داشتن محل اقامت، تمکن مالی و ...)

همچنین برای کار در اتریش باید تاییدیه‌هایی از ادارات مربوطه در اتریش مانند فرمانداری ایالتی (LandeshauptmannBezirkshauptmannschaftو Magistratدریافت نمائید. این تاییدیه باید پیش از به اتمام رسیده مدت اقامت خود برای جستجوی کار در اتریش صادر شود، درغیراینصورت مجبور خواهید شد به کشور خود بازگشته و در آنجا منتظر تأییدیه بمانید.

کارت قرمز سفید قرمز اتریش برای فارغ‌التحصیلان در اتریش

اگر پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان در اتریش و پیش از اقامت شش ماهه آنها، بتوانند یک شغل متناسب با زمینه تحصیل خود نزد یک کارفرما پیدا کنند، می‌توانند برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش بدون انجام تست بازار کار اتریش اقدام نمایند. شرایط کار در اتریش برای دانشجویان فارغ‌التحصیل بصورت زیر است:

·         کارفرما حداقل دستمزد را که قابل مقایسه با دانشجویان اتریشی فارغ‌التحصیل است را پرداخت نماید که مبلغ 2.241 پوند در ماه بوده، و

·         دارای شرایط عمومی دریافت اقامت دائم اتریش باشند.

این شرایط برای دانشجویانی که تنها مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه‌های اتریش دریافت نموده‌اند، صدق نمی‌کند. همچنین برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اتریش، سیستم امتیازبندی وجود ندارد. کارت قرمز سفید قرمز اتریش با اجازه اقامت در اتریش و کار با شرایط و کارفرمای ثابت، صادر می‌شود.

کارت قرمز سفید قرمز پلاس برای فارغ‌التحصیلات در اتریش

دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های اتریش که دارای کارت قرمز سفید قرمز اتریش هستند، اگر حداقل 10 ماه درمدت اقامت قانونی خود در اتریش در همان شغلی که در ابتدا به آن مشغول شده، کار کرده باشد، می‌تواند برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز پلاس، اقدام نماید. کارت قرمز سفید قرمز پلاس، دارنده‌ی آن را مجاز به اقامت در اتریش و دسترسی نامحدود به بازار کار می‌کند.

مثالی از یک فارغ‌التحصیل کشورهای ثالث

یک دانشجوی کره شمالی با مدرک کارشناسی ارشد فنی از یکی از دانشگاه‌های اتریش، قصد دارد پس از اتمام تحصیل در اتریش، برای پیدا کردن کار، در این کشور اقامت داشته باشد.

پس از سه ماه، او شغل مناسبی پیدا می‌کند که درآمد آن به بیش از 2.000 در ماه می‌رسد. از آنجایی که او دارای تمام شرایط عمومی اقامت دائم اتریش می‌باشد، می‌تواند برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش اقدام نماید.

برای اطلاعات بیشتر درمورد مهاجرت به اتریش برای تحصیل، به صفحه تحصیل در اتریش مراجعه نمائید.

 mahtab zo
  ba arze salam va khaste nabashid,man faregho tahsile reshteye darosazi az hend hastam va be donbale tahsil va eghamat dar Austria ,man 27 salam hastesh va mojarad hastam,mamnoon misham rahnamaeem konid be che tarighi mitavanam eghdam konam,mersi.  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید